Jak trenować w oparciu o tętno?

Data: 23.01.2018
Fot. Michał Kuczyński

Pomiar tętna jest obecnie najpowszechniej wykorzystywanym sposobem kontrolowania intensywności w trakcie trwania treningu. Aktualne monitory pracy serca dostarczają wiarygodnych danych dotyczących m. in. częstości skurczów serca, stanu zmęczenia organizmu, czy szacowanego poziomu wydolności. Ponadto stanowią integralną część zegarków sportowych, umożliwiających zastosowanie powyższych danych  w odniesieniu do prędkości jazdy, tempa biegu lub wartości generowanej mocy.  Dzięki temu zakres informacji dotyczącej jakości treningu jest szeroki, a praktyka trenera bardziej obiektywna.

Oferta mierników wspomagających aktywność fizyczną jest obszerna. Ze względu na dokładność pomiarów w triathlonie powszechne są zegarki z dodatkowym paskiem tętna na klatce piersiowej. W tym artykule będę się odnosił właśnie do nich oraz postaram się przedstawić kilka istotnych parametrów wykorzystywanych w bieganiu i jeździe na rowerze.

Jak działają monitory pracy serca?

Trening w oparciu o tętno swoją popularność zyskał dzięki przygotowaniom Francesco Mosera do pobicia rekordu w jeździe godzinowej. Dzięki pomocy włoskiego doktora, Francesco Conconniego, został wykorzystano test wydolności określające próg beztlenowy, na podstawie których wyznaczano obciążenia treningowe.

Dostępne zestawy składają się z paska na klatkę piersiową oraz zegarka pełniącego rolę odbiornika. W pasku znajdują się dwie elektrody zbierające sygnały elektryczne pracującego serca poprzez kontakt ze skórą.

[w przygotowaniu]